Trenergy groeit door vanuit nieuw bedrijfspand

Trenergy groeit door vanuit nieuw bedrijfspand

Trenergy krijgt als elektrische fietsen merk steeds meer vaste voet aan de grond en ziet de afzet de laatste tijd flink groeien. Die groei beperkt zich niet tot de aantallen verkochte elektrische fietsen, ook in organisatie dijt Trenergy gestaag uit. Bovendien is de elektrische fietsen fabrikant recentelijk verhuisd naar een nieuw bedrijfspand in Wijchen.

nieuwsfiets-nieuws-trenergy-groeit-door-vanuit-nieuw-bedrijfspand

Daarmee beschikken ze over een nieuwbouwpand dat drie keer zo groot is dan hun vorige locatie. “Nadat we besloten hadden deze stap te zetten, vonden we ook dat we het maar meteen goed moesten doen,” zegt René Driessen, business controller van AZ-Import, het bedrijf achter Trenergy Fietsen. “We beschikken over een permanente showroom en hebben een gevel met ramen van boven tot beneden, waarachter fietsen zijn opgehangen.” Driessen benadrukt dat het vooral een showroom is en geen experience center, waar consumenten kunnen langskomen voor proefritten.

“Nee, wij willen ons echt blijven focussen op de dealer. Die moet de klanten ontvangen en de verkoop doen, dus de advisering naar de consument moet ook op de winkelvloer bij de Trenergy-dealer plaatsvinden. Wij zouden hier anders het verkoopgesprek van onze dealer overnemen. Dat past niet in ons concept. We geloven juist in nauwe samenwerking met de lokale vakman, die zelf het dichtst bij de consument staat,” vervolgt Driessen. “Natuurlijk zien wij dat andere merken dat wel doen, onder het mom van ‘wij helpen de dealer’. Wij staan daar anders in en houden dit liever bij de dealer, die het vakmanschap heeft. En natuurlijk ondersteunen wij onze dealers daar maximaal in.”

Trenergy streeft naar 300 dealers in Nederland en 100 in België

In Nederland beschikt Trenergy over een netwerk van ca. 170 dealers in Nederland en 25 in België. Maar dat laatste aantal zal zeker nog doorgroeien, want eind vorig jaar is Thijs Ansoms aan de slag gegaan als accountmanager voor de Belgische markt. “We hebben al een redelijk dekkend landelijk netwerk, maar hier en daar zitten nog wel wat blind spots. We zijn nu aan het kijken hoe we die kunnen opvullen als het Trenergy merk nog meer bekend wordt. We streven naar ongeveer 300 dealers in Nederland en 100 in België,” stelt Driessen.

Driessen geeft aan dat zij door tijdig anticiperen op de langere levertijden nog steeds redelijk kunnen leveren. Op de vraag of het komende jaar net zo’n gekkenhuis wordt als de afgelopen (corona)jaren reageert hij met enige twijfel. “We hebben fietsen, we hebben batterijen en kunnen nog steeds uit voorraad leveren. Toch hoor je wel dat het in de winkel wat rustiger is. Mensen hebben vorig jaar en het jaar ervoor veel fietsen gekocht en konden niet op vakantie gaan. Nu is het anders, kijk maar op Schiphol,” analyseert Driessen. “Op zich doen we het nu beter dan vorig jaar, dus we mogen nog niet klagen. Dat komt ook omdat we nu beter kunnen leveren dan vorig jaar, toen het wat moeizamer ging. Maar of dat die trend zich voortzet? Het zou natuurlijk fijn zijn als we dit zo vol kunnen houden.”

Aan ambitie ontbreekt het niet bij Trenergy. Om de groeiambities te kunnen realiseren moet je producten voor de handel hebben en daar is op geïnvesteerd en ingekocht. Sinds twee jaar beschikken ze over een eigen fabriek in Portugal, waar de assemblage plaatsvindt. Trenergy probeert door te pakken op de verkoopresultaten van 2020 en 2021 en legt daarmee de lat hoog voor zichzelf. “Als de markt in Nederland iets zou teruglopen na de coronaperiode, dan hebben we nog altijd België, waar we nu voet aan de grond gezet hebben. Daarnaast denk ik ook: als we maar een half procent van de grote jongens zouden kunnen pakken, dan is dat voor ons heel interessant. Is het realistisch? Ja. Is het ambitieus? Ook ja. Als je iets wilt, moet je er ook voor gaan.”

‘In fietstesten komen onze modellen als Beste Getest of Beste Koop naar voren’

Trenergy opereert met een compact team van zestien man, waarvan er vier in de buitendienst zitten. Dat betekent dat de lijntjes kort zijn en er snel geschakeld kan worden. “Voorlopig hebben we de organisatie wel staan, ook als we verder doorgroeien in verkoopaantallen, moeten we dat wel kunnen opvangen. In de technische dienst hebben we een verdubbeling van de capaciteit ingezet. En omdat we nu ook België erbij hebben, hebben we de binnendienst ook verdubbeld. Dat moet voorlopig voldoende zijn. Zo niet, dan kunnen we altijd nog bijschakelen,” licht Driessen toe. “Bovendien blijven we altijd kijken of we zaken efficiënter kunnen doen. Zeker in de automatisering kunnen we nog wel wat slagen maken. Daarin ben je nooit klaar.”

nieuwsfiets-nieuws-trenergy-groeit-door-vanuit-nieuw-bedrijfspand

In de collectie van dit jaar zijn een aantal wijzigingen en vernieuwingen doorgevoerd. De Endurance lijn krijgt een facelift, waarbij het zwarte model vervangen wordt door een grijskleurige uitvoering met oranje accenten. Bovendien krijgt die een moderner frame. Omdat bij veel consumenten de actieradius meegenomen wordt in de overwegingen om een e-bike al dan niet aan te schaffen, gaat Trenergy alle intube modellen uitrusten met zwaardere accu’s. Daarmee wordt de keuze geboden uit 12 Ah, 15Ah en 20 Ah om aan die vraag te kunnen voldoen.

Vervolgens innoveert Trenergy door op de bestaande modellen. De E-Relax Pro is al jaren een succesnummer in de collectie en zal binnenkort weer vernieuwd worden. “We zijn hierover met onze designer in gesprek. Moet die een ander frame krijgen of volstaat een facelift? Daarover zijn we nu aan het nadenken en misschien maken we ook nog wel een prototype, zodat we daarmee langs dealers kunnen gaan,” zegt Driessen. “Dan kunnen we kijken of het wel of niet aanslaat. Daar zijn we continu mee bezig en is heel erg leuk. Als je dat in een klein team doet, zoals wij hebben, dan wordt iedereen er ook bij betrokken.”

De laatste jaren heeft Trenergy geïnvesteerd in vernieuwing en kwaliteitsverhoging van de collectie en daarvan plukken ze nu de vruchten als je kijkt naar consumentenbeoordelingen. “We zien het terug in fietstesten, waaraan we al een paar jaar meedoen en waar we steeds met een aantal modellen als Beste Getest of Beste Koop naar voren zijn gekomen. Dat geeft wel aan dat we op de goede weg zitten.”