Trenergy redder in nood bij aanbesteding in Brugge
Zou het ook met Trenergy kunnen, vroeg Madame Vélo
Recentelijk heeft Madame Vélo veertien modellen van Trenergy en twee vouwfietsen van Riese & Müller via een aanbesteding uitgeleverd via het OCMW Brugge aan de deelwerkingen Buurtsport en De Blauwe Lelie.
Een OCMW is een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Dat verzekert een aantal maatschappelijke dienstverleningen en zorgt zo voor het welzijn van iedere burger. Heel wat mensen in België hebben onvoldoende bestaansmiddelen of zelfs geen vaste woonplaats. Al deze mensen kunnen sociale bijstand krijgen van het OCMW, omdat iedereen die op legale wijze in België verblijft daar recht op heeft. Elke gemeente of stad heeft een eigen OCMW dat een brede waaier aan diensten aanbiedt.
Zou het ook met Trenergy kunnen, vroeg Madame Vélo
Via het OCMW in Brugge was enkele maanden geleden een aanbesteding uitgezet voor de aanschaf van 16 e-bikes. De fietsenzaak Madame Vélo van Syl de Baets had meegedaan met die aanbesteding en had daarvoor oorspronkelijk fietsen van QWIC ingezet. Dat was net voordat ze failliet gingen. Toen de QWIC-modellen daardoor niet meer leverbaar waren moest De Baets uitkijken naar een ander geschikt fietsmerk. In die periode kwam zij Pascal Chow, dealermanager van Trenergy in België, tegen bij een beurs waar testfietsen stonden. “Wij zijn toen in gesprek geraakt en zij vroeg of ik een langs wilde komen,” vertelt Chow. “Zij had een aantal fietsen van QWIC in een lease-aanvraag staan, maar dat was door het faillissement op dat moment niet meer mogelijk. Zou het ook met jullie kunnen, was de vraag.”
Die vraag was voor Chow eenvoudig te beantwoorden en een afspraak was snel gemaakt. Toen zijn ze gezamenlijk door de collectie van Trenergy gegaan om tot een goede selectie te komen. “De keuze is uiteindelijk gevallen op de Trenergy Performance Belt 2.3 SE, ons op één na duurste fiets. Dit is een echte alleskunner en zeer compleet uitgerust met een krachtige Bafang middenmotor en een intube accu, riemaandrijving en automatische verlichting,” vervolgt Chow. “Toen de keuze gemaakt was is Madame Vélo wel eerst Trenergy dealer worden en hebben ze succesvol deelgenomen aan de aanbesteding. We waren hun redder in nood, zeiden ze.”
Verplaatsingen doelgroep medewerkers zoveel mogelijk met de fiets
Net als bij veel andere bedrijven is duurzaamheid ook een speerpunt bij OCMW Brugge en welzijnsverenigingen. Zij stimuleren werknemers om zich maximaal duurzaam te verplaatsen. Via een subsidieoproep van Vlaanderen, werden er bij deelwerkingen Buurtsport en De Blauwe Lelie in totaal zestien nieuwe fietsen aangekocht. Twee Birdy plooifietsen van Riese & Müller plus de Performance Belt 2.3 SE van Trenergy. Die fietsen worden vooral ingezet voor opdrachten binnen de lokale diensteconomie (LDE).
“De missie van Buurtsport Brugge is om alle Bruggelingen meer te doen sporten, ook wie tot een kwetsbare doelgroep behoort. Sporten bevordert de mentale en fysieke gezondheid,” zegt Pablo ANNYS, schepen van sociale zaken. “Net daarom stimuleren we ook onze doelgroep medewerkers om zoveel mogelijk kleine (werk)verplaatsingen met de fiets te maken. Deze mensen komen vaak uit armoede en hebben zelf geen middelen om een degelijke fiets aan te kopen. Dienstfietsen lossen dit probleem gedeeltelijk op. In totaal konden we met de steun van Vlaanderen investeren in zestien elektrische fietsen, waarvan twee plooifietsen.”
"De aankoop van nieuwe dienstfietsen toont aan dat we als werkgever een fietscultuur promoten"
De fietsen werden geleverd door de fietsenwinkel Madam Vélo uit Brugge, die met trots het project binnen deelwerkingen SPOOR en De Blauwe Lelie ondersteunt. “De medewerkers van OCMW Brugge gebruiken geregeld hun persoonlijk voertuig voor dienstverplaatsingen. Zeker voor de mensen van Buurtsport, die voortdurend op externe locaties werken, zijn die verplaatsingen nodig. Maar het autoverkeer zorgt voor hoge kilometervergoedingen en extra CO2-uitstoot,” zegt Christian FILLET, adjunct-algemeen directeur Stad Brugge. “Met de elektrische fiets pakken we die twee knelpunten efficiënt aan. De aankoop van nieuwe dienstfietsen toont aan dat we als werkgever een fietscultuur promoten en de auto meer aan de kant laten staan. Samengevat: beter voor onze mensen, onze organisatie en onze planeet.”